Instagram

Friday, June 5, 2009

Bahan Bacaan Saya -ma ayh my only lovers-

alahai...sejak 2 3 menjak nih tenet kat umah nih makin PANTAS dan PRODUKTIF je..huhu..xdpt la ak lyn blogging mlm2..huh..

ouh ya..posting today..[1st time lyn blog siang2..haih..]
ak dah khatam novel episod 1 KETIKA CINTA BERTASBIH by HABIBURRAHMAN EL SHIRAZY..beli di booth Al-Hidayah mse bookfair kat PWTC arituh..ak beli 3 novel..yg laen tuh komik2 dan buku skolah..haha..but as usual la buku pelik lbh dr buku skolah..haha..tamat baca ak agak menyentap part2 klimaks tuh die leh tulis "bersambung ke KETIKA CINTA BERTASBIH 2"



ak bru nk lyn klimaks..alahai..ak pon 1 seblom beli xcheck dulu..kalu tau ak beli dua2..haih..xpasan lak die ade episod..nghahaha..lalu dgn pantas ak mengonline dan mendonlod episod 2 cter nih..

baca2..stop..sesungguhnya kelemahan ak membaca sumthing kat depan pc xleh lelama...nt sakit pale ak menjadi teruk2..lalu ku stop..ouh ya..ak juga dah mengkhatamkan bacaan novel SALJU SAKINAH karya ZAID AKHTAR terbitan PTS PUBLICATIONS..ahha..kebanyakan novel2 kat umah ak nih yg mmg milik ak hanyalah PTS ng Al Hidayah je..akk2 ak lak minat Alaf 21..haha..mengapa??sb illustrasi luar novel nih menarik..[sbb tuh ak men beli je..tgk kulit cantik trus beli]i'm judging a book by its cover..hahaha..



alaf 21 nye pon ak lyn gak kadang2..kalu die punye cover best ar..or tajuk die..ahha..yg best ak dah baca, Ombak Rindu, Cinta...Tiada Akhirnya, Kisah Kasih, Adam dan Hawa..salah 1 ciri2 novel yg ak xsuka ialah..
-novel yg tebal sgt smpai 600 ms sbb ak susah nk pegang nt..
-novel yg pkai kertas kaler coklat yg bulu2 tuh..sbb xmenarik langsung..ade lg2..
-novel yg tulisan kecik2 dah tuh line spacing rapat2 lak tuh..haih susa nk bace..ouh ya..
-lg 1 novel yg menggunakan bahasa yg skemarono seperti,"awak sudah makankah,Ali?saya ada bawa bekalan dari rumah."alahai..mekasih la jgn mimpi ak nk bace..






haha...cerewet???ye mmg pon..haha..sbb tu ak memilih giler bab2 novel nih..dan sebab tuh gak la umah ak lg byk komik drpd novel..komik gempak,lawak kampus,ujang,apo,komik2 jepun tuh..haha..lagi2..ak sgt suka amat terlalu paling suka giler[???] terhadap CERPEN..sb cter die xla meleret2..n salah 1 bahan bacaan ak kat umah nih byk KOLEKSI CERPEN drpd penulis2 yg ak suke sgt sprti Khadijah Ibrahim,Dato' A.Samad Said,dan byk lg la..

ade lagi..ak suke bace kisah2 nabi n para rasul dulu2..n kisah ulama2,para sahabat..sbb ak suke ar..aih..ade lg...ak suke bace kisah anak soleh..ak ade 1 buku nih..kisah2 anak soleh yg dapat ganjaran mulia dr Allah..

1 kisah yg paling menginsafkan ak kisah pd zaman nabi Musa a.s..Nabi Musa bertanya Allah swt siapa yg akan menjadi temannya ketika di syurga nanti lalu Allah menyatakan tempat tinggal pemuda itu dan namanya..nabi musa pon pegi ke umah pemuda tu..pemuda tuh jemput nabi masuk dan duduk dulu sementara die abiskan keje die..ape keje die??

membersihkan dan memandikan 2 ekor babi,seekor betina dan seekor jantan,serta mencium kedua2 babi td dgn penuh kasih syg,barulah die dtg pada nabi..nabi pelik dan bertanya kenapa die memelihara babi sedangkan binatang itu disyariatkan haram dalam islam.

.pemuda tu kata,kedua2 babi itu adalah ibu bapanya yg telah diberi hukuman oleh Allah atas dosa dan kemaksiatan yg dorg lakukan..tp pemuda nih xkisah sbb dosa ibu bapa mereka antara Allah,dan die wajib menjaga ibu bapa die smpai ke akhir hayat..Allah telah meninggikan darjat pemuda itu dengan membalas perbuatan mulianya dengan memasukkan die dan kedua2 org tuanya ke syurga dan dihapuskan dosa mereka..

kesimpulannya..besar manapun dosa ibu bapa bukanlah penghalang kewajipan kte ke atas mereka..biarkan dosa mereka tuh antara mereka dan Allah..kte sbg anak xde hak menghukum ibu bapa kte..dan doa anak yg taat dan soleh akan menarik ibu bapa mereka dari neraka ke syurga..dan saat ibu bapa kte meninggal dunia mereka diberi bakul amalan,kalu anak mereka sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka di alam sana maka penuhlah bakul amalan tersebut..tapi kalu anak mereka mengabaikannya maka kosonglah bakul amalan tersebut.

.justeru,ak nasihatkan diri ak sdri dan para pembaca,kasih ibu bapa membawa ke syurga,bukan cuma mendoakan,berjasa,tapi kene tunaikan perintah Allah,solat xtinggal dsbgnya..



aiih berceramah lak ko nih ika..haha..syg ma ayah ouh!!!
huhu..tamat posting siang nih..bile siang ak xleh on lame sbb ramai ayam itik yg harus diberi makan..[majaz je sume nih..]
hakikatnya,ak nk siapkan HOMEWORK PACKAGE yg sgt SEDIKIT walaupun nipis..

2 comments:

mujahid azmi said...

ye la 2 ika...
ana post dlu..sbb mlm 2 ana bkak xde post ika lgi..
jgn main tdoh2..ma x ajar kan...
ana post pon sbb bru abis bce...
jgn kte ana tiru...
ika..bgoz gak ade citer nabi dlm post ika...
bru berkat...ni asyik merepek jew..

Nurzalikha binti Othman said...

sape merepek?
cantik sket eh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...