Instagram

Tuesday, July 7, 2009

Teater Mana Setangginya, Panggung Sari, Istana Budaya.-18 jun 2009


Hari ni..dengan langkah berjaga2 ak menunggu pakcik datang jemput untuk ke skolah dlm kul 5 ptg..then pi umah abey,amek mereka yakni,abey,husna,nedy dan nisa..haha..saga naik smpai 6 orang...it was normal rite..wait....

xlama pastu qada calls me n said,"ika,ko katne?ak da ade kat bus stop."oopsss..sory honey so sudden i forgot that ive to pick up u too..hehe...can u imagine??6 girls in a saga,with a driver..hahaha..sardin lah kami di dalam itu..pakai lawa2 dtg mcm rombongan cik kiah..smpai skolah ak makan 2 roti uncle john..hihi..lapa weh xmakan..

beberapa ketika,bas pon datang..lepak di dlm bas ak mengantuk gak sebab jam..sejuk..untuk menghilangkan mengantuk ak suoh izzat si photographer amek gamba ak..die bawak canon weh..smart giler gamba[tp msuk pc menjadi bala sbb pixel besar yg amat]..sesampainya di sana kitorg pegi carik surau dulu sbb da azan..sronok2 gak akhirat jgn lupe lak an..sesembahyangnya kami, ak terus menuju ke depan pintu gerbang Panggung Sari yg merupakan satu kawasan lapang di mana terdapat pelbagai lukisan indah dsbgnya.ktrg xnk lepaskan peluang bergambar depan tuh..klik3!!



masuk je ke Panggung Sari yg besar tuh ak pon duduk..agak malang sket ar dpt tmpat rmai geng proaktif..ak terpaksa duk seblah Ray Reynold[tah betul ke tak ak eja],warga asing skola ktrg.haha..alhamdulilah depan ak izzat,bleh amek gmba ak byk2..hahaha...seblah kanan ak arina..sejuk sgt xyah cter ar..

bermulalah cerita..ni ha sinopsis nye Mana Setangginya.
Secara ringkas- Mana Setangginya mengisahkan penduduk sebuah perkampungan nelayan menyara hidup dengan menangkap ikan dan menjual hasil pohon setangginya. Nelayan ini dilarang untuk menangkap ikan pada hari Sabtu, iaitu hari beribadat.

Kumpulan nelayan yang derhaka di bawah pimpinan Hawar telah berpindah ke atas bukit. Walaupun hidup mewah, mereka melanggar perintah. Kedatangan Uzza selaku orang asing telah membawa falsafah baru dalam kehidupan mereka.

Juda [Tony Eusoff], iaitu anak Hawar mengahwini kekasihnya Iriam [Sabrina Ali], iaitu anak Ibra. Tetapi Silbi dan Subhat menabur fitnah akan asal usul Iriam. Juda bermuka-muka akan kebaikannya untuk mengaburi penduduk kampung. Lalu, dia dan ayahnya mengiktirafkan kedudukan mereka sebagai ‘raja’.
Bold
Paderi yang menasihatkan Hawar dan Juda telah ditangkap oleh Uzza. dan IbraIriam datang membebaskan paderi tapi telah dikenakan syarat 10 bakul ikan sebagai tebusan. Iriam juga diserahkan kepada Uzza dengan persetujuan Juda.

Tiba-tiba turunlah ribut yang maha dashyat serta halilintar yang membelah suasana. Belut gergasi yang dibela Uzza akhirnya memakan tuannya serta membunuh Hawar. Akhirnya, Juda telah pun menemui sodom wa gamurahnya.


Antara pelakon terkenal yang menjayakan persembahan teater Mana Setangginya ini ialah Azizah Mahzan [Kak Mira], Shaharuddin Thambi [Hawar], Tony Eusoff [Juda] dan Sabrina Ali [Iriam].


disebabkan keramaian penonton yang hadir telah membataskan muka comel ak nih nak amek gamba mereka..ade gamba pak sami yg buncit tuh je..tu pon xclear sgt sbb pkai fon plusplus suasana malap di depan pintu gerbang Panggung Sari.

lepas tuh kitorg berkumpul ramai2 untuk amek gamba depan Panggung Sari serta guru2 pengiring untuk tujuan dokumentasi[di samping bleh blagak kat bebudak yg xpegi.hahaha]



balik je dr IB, kami dikejutkan dgn berita kematian nenek izzat sang photographer. masa tuh kul 11 malam kot. innalillah..semoga roh arwah ditetapkan dalam kalangan org2 yg diredhai Allah..

gudnite.mau titon,

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...